شناسایی پیکر مطهر شهید دفاع مقدس پس از ۴۲ سال برنامه‌های سازمان فرهنگی شهرداری مشهد برای دهه کرامت اعلام شد آیت‌الله علم‌الهدی: سرکوب دانشگاهیان، نشانه سقوط وجهه دموکراتیک غرب است میزبان کریم روایتی شنیده نشده از سازندگان و بانیان قدیمی‌ترین کاشی‌های حرم مطهر رضوی نتیجه دوری از نماز نایب قهرمان وزنه‌برداری جوانان جهان مدال خود را به موزه رضوی اهدا کرد کلینیک مجازی مرکز مشاوره آستان قدس در سال جاری راه اندازی می‌شود آیت‌الله علم‌الهدی: تکلیف مدیران شهری، گره‌گشایی از زائران امام هشتم (ع) است | ضرورت توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی وعده صادق؛ عملیات تنبیهی ایران اسلامی نگاهی به جایگاه کار و کارگر در فرهنگ دینی| دستانی که آتش به آنها نمی‌رسد عمره‌گزاران ایرانی لباس احرام به تن کردند (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیت‌الله علم‌الهدی: مسائل معیشتی، محور اصلی مطالبات مردم است | نیازمند تقویت قدرت اقناع در دولت هستیم نقش مشاور در ارتقای سلامت جامعه انکارناپذیر است | مردم به مشاوران دارای پروانه تخصصی مراجعه کنند درباره آیت ا... محمدجواد انصاری همدانی، فقیه و عارف معاصر شیعه| در هوای عشق او پر می‌زنم تا عرش اعلی خدا سر کار هم با ما همراه است اهمیت حقوق مردم در قبال یکدیگر در کلام وعاظ| هر چه کنی، به خود کنی خیرین سلامت در حوزه خدمات مشاوره‌ای نقش ویژه‌ای دارند
سرخط خبرها

هنرمندان به «قدس» می‌آیند | روایتی هنرمندانه از مظلومیت مردم غزه بر بوم نقاشی

  • کد خبر: ۱۹۲۹۷۴
  • ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۲
هنرمندان به «قدس» می‌آیند | روایتی هنرمندانه از مظلومیت مردم غزه بر بوم نقاشی
رویداد هنری و رسانه‌ای «من القدس الی القدس» با حضور ۱۴ هنرمند نقاش کشوری در حرم مطهر رضوی برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، امروز و فردا مصادف با ۱۵ و ۱۶ آبان ماه ۱۴۰۲، صحن قدس در حرم مطهر رضوی میزبان ۱۴ هنرمند است که قرار است ۱۴ اثر هنری در حمایت از مردم مظلوم و بی دفاع غزه خلق کنند و جنایات رژیم صهیونیستی را به تصویر بکشند و هنر را به خدمت اهداف اسلامی و انسانی بگیرند و حقوق بشری که دولت‌های مستکبر آن را نادیده گرفتند به تصویر بکشند و با یک بوم و چند رنگ و قلم مو وعده الهی که پیروزی حق بر باطل است را فریاد کنند.

مسعود نجابتی، حسن روح الامین، علی بحرینی، علیرضا خالقی، عباس برزگر گنجی، احمد منصوب، مهدی میری، محمدعلی نادری، محسن اسدی، حمید قربان پور، مهدی امینی، سعید خاتمی، احمد پژمان و مهدی انفرادی، نام هنرمندانی است که به این مراسم دعوت شدند.

لحظات زیبا و وصف ناپذیری است میان جمعی از هنرمندان بنام قرار بگیری و بخواهی چند ساعتی به تصویر درآمدن آثار هنری را نظاره گر باشی به ویژه اگر علاقمند به هنر باشی و ویژه‌تر آنکه این جمعیت خاص در مکانی خاص‌تر گرد هم آمده باشند؛ در صحن قدس حرم مطهر رضوی.

رسالت هنرمندان آگاه‌سازی جوامع بشری از ظلم رژیم غاصب اسرائیل است

علیرضا خالقی که نامش جزو هنرمندان بنام مشهد است و خیابان‌های مشهد در زمان انقلاب با آثار او خاطره دارند و از کهنه کاران این رشته هنری است یکی از ۱۴ هنرمند تجسمی است که در رویداد هنری «من_القدس_الی_القدس» دعوت شده، او در گفتگو با شهرآرانیوز گفت: ۴۰ سال است که مشغول کار نقاشی هستم و در حوزه کار‌های انقلابی توفیق داشتم در رویداد‌های فرهنگی حضور داشته باشم.

خالقی به نقش رسانه‌ها در شناساندن اقدامات فعالان در خصوص مبارزه با صهیونیسم تاکید کرد و افزود: یکی از وظایف هنرمندان و به ویژه نقاشان نشان دادن مظلومیت مردم فلسطین و آگاه سازی مردم از اوج ظلم و وحشی گری رژیم صهیونیستی است و اگر رسانه‌ها این آثار را به جهان نشان ندهند کارشان دیده نمی‌شود و مردم نیز از آن‌ها اطلاعی نخواهند داشت.

وی به موضوع نقاشی خود اشاره کرد و ادامه داد: سعی کردم مظلومیت کودکان فلسطین و غزه را در حوادث اخیر نشان دهم. این طرح برگرفته از تصاویری است که در اخبار دیدم و پدری را همراه پسرش نشان می‌دهد که بر بالین فرزند شهیدش سوگواری می‌کند.

هنرمندان به

وعده الهی و امید به آینده روشن مبنای اثرم است

مسعود نجابتی گرافیست است و در حوزه نقاشی با رنگ روغن هم دستی بر آتش دارد و اصطلاحا پیر و بزرگ حرفه خودش است که نامش در رویداد‌های بین المللی هم می‌درخشد.

او در خصوص حضورش در رویداد «من القدس الی القدس» می‌گوید: از اینکه سهمی در این اتفاق گروهی دارم خوشحالم. بنظرم حضور هنرمندان در چنین رویدادی اقدام مثبتی است به ویژه اینکه رسانه‌ای هم می‌شود و خوشحالیم که این برنامه به گوش جهانیان می‌رسد و امیدوارم که در چنین شرایطی موثر و مفید باشیم و این تنها قدمی است که می‌توانستیم برداریم.

از استاد نجابتی می‌خواهم درباره اثرش توضیح دهد که چه ایده‌ای را قرار است روی بوم پیاده کند، او می‌گوید: طی چند سال اخیر هر اثری که داشتم ناظر به وعده‌های الهی برای آینده‌ای روشن و امید بخش است.

اتفاقات ناگواری هم که در غزه در حال وقوع است طبق وعده الهی معتقدم ختم به خیر می‌شود و وعده نصرت الهی تخلف ناپذیر است. در حال حاضر نیز آیه «نصرالله قریب» مبنای کارم قرار گرفته است و ایمان داریم خلاف وعده الهی اتفاق نمی‌افتد، اما قطعا تحقق آن شرط دارد و آن هم پایبندی ما به تعهداتمان است.

هنرمندان به

تصویری هنرمندانه از فلسطین برای جهانیان

سعید خاتمی، متولد ۱۳۴۷ و از هنرمندان مشهدی است. هنرمند اثری است که گویی دو بال چفیه‌ای را به پرواز در آورده اند، همان چفیه معروف فلسطینی‌ها.

از او می‌خواهم طرحش را توضیح دهد و اینگونه بیان می‌کند: در این اثر عیسی (ع) را به جلوه‌ای دیگر به تصویر آوردم تا برای دیگر ادیان مورد توجه قرار گیرد. از نظر من این اثر به صلیب کشیده شدن فلسطین است، چفیه‌ای در میان تابلو تصویر شده است که به جای دو دست مسیح، دو بال ترسیم کرده‌ام.

گویی این هنرمند خبره علاوه بر تأکید بر نگاه بین ادیانی بر مسئله فلسطین شباهتی عمیق میان فلسطین و مسیح به صلیب کشیده برقرار کرده است و خواسته زبان مشترکی بین جهانیان به کار ببرد تا بتواند با یک تصویر هنرمندانه، صدای مظلومیت پامال شده فلسطین را به گوش تمام مردم دنیا برساند. این نقاشی، زبان حال خودش را دارد و نقاش آن امیدوار است که بتواند تأثیرگذار واقع شود.

هنرمندان به

آگاه سازی مخاطب با زبان هنر وظیفه هنرمند است

یک هنرمند مشهدی در خلوتی که برای خود انتخاب کرده بود مشغول نقاشی بود که تصویر خواهر و برادری با چشم‌های غمبار را نشان می‌داد به ما گفت: امروز وظیفه هنرمندان مسلمان و غیر مسلمان این است که معصومیت و مظلومیت مردم فلطسین را با استفاده از ابزار‌های مختلف به تصویر بکشند و به مخاطب عرضه کنند.

مهدی انفرادی، یکی از هنرمندان حاضر در رویداد"من القدس الی القدس" در گفتگو با شهرآرانیوز، درباره اثر خود اینگونه توضیح داد: این نقاشی به سبک رئال، حمایت از معصومیت و مظلومیت بچه‌های فلسطین را نشان می‌دهد.

وی بیان کرد: این اثر معصومیت دو کودک زیر آوار که از بشریت و همه مردم کمک می‌خواهند را نشان می‌دهد. اعتقاد ما بر این است که هنر در آگاه سازی مخاطب بسیار تاثیر گذار است.

هنرمندان به

انفرادی عکسی در دست دارد که گویا یکی از صحنه‌های دلخراش چند روز اخیر در غزه را نشان می‌دهد و تابلوی او الهام گرفته از آن عکس است. او درباره اثرش گفت: این اثر خواهر و برادر با چشمان بسته و وحشت زده که نشان از آوارگی دارد و پرچم کشور فلسطین که لباس کودک شده را به تصویر کشیده است و بر اساس یک تصویر واقعی به تصویر کشیده شده است.

این هنرمند ادامه داد: ما هنرمندان باید از هر هنر و ابزاری که در اختیار داریم استفاده کنیم و مظلومیت مردم داغدیده فلسطین و ظلم و وحشی گری رژیم غاصب اسرائیل را نشان دهیم.

رسانه، تاثیر آثار هنری را دو چندان می‌کند

سید احمد پژمان نیز یکی دیگر از هنرمندان مشهدی که زاده قوچان است در این رویداد حضور دارد که نماد قدس در وسط تابلوی نقاشی اش خود نمایی می‌کند.

پژمان در خصوص حضورش در این رویداد به شهرآرانیوز گفت: یکی از دغدغه‌های من ارائه کاری هنری برای ملت ستمدیده و مظلوم فلسطین بود که با برگزاری این رویداد فرصتی فراهم آمد تا اثری را با این محوریت به مخاطبان عرضه کنم.

وی تشریح کرد: ما باید اینگونه فکر کنیم تنها کسی هستیم که این خبر را در عالم شنیده است و باید این سوال را از خود بپرسیم ما به اندازه خودمان چه حرکتی می‌توانیم برای حمایت از مردم مظلوم غزه و فلسطین انجام دهیم؟ با هر روشی که می‌توانیم باید این وظیفه را انجام دهیم.

این هنرمند مشهدی بیان کرد: رسانه یکی از بخش‌های مهمی است که می‌تواند تلاش دیگر حوزه‌ها را به تصویر بکشد. به عنوان مثال اگر اثر من رسانه‌ای نشود در نطفه می‌میرد و اثر خود را نخواهد داشت؛ اما قدرت رسانه است که تاثیر آن را چندین برابر می‌کند. هم پیام احساسی و هم پیام منطقی دارد و اگر درست ارائه شود در اشاعه آثار هنرمند هم اثرگذار خواهد بود.

هنرمندان به

پژمان در خصوص اثرش که گویی شکافی از آسمان بر گنبد طلایی قدس به وجود آمده است توضیح داد: این اثر با عنوان «بحر المسجور» به معنای دریای خروشان است که به شکافته شدن رود نیل به دست حضرت موسی و نابودی فرعون اشاره دارد و در ادامه تکرار دوباره آن با مقاومت و نابودی تمامی فرعونیان خواهد انجامید و به عبارتی مقاومت و مظلومیت مردم مظلوم فلسطین را نشان می‌دهد که هنوز به مرحله نهایی نرسیده است و تا فردا آماده خواهد شد.

نقاشی زبان مشترک دنیا و بهترین راه انتقال پیام است

استاد مهدی امینی هنرمند نقاش مشهدی در حاشیه رویداد «من القدس الی القدس» با بیان این مطلب که ارتباط مستقیم هنرمند با مردم بسیار موثر است و متاسفانه این ارتباط خیلی کمرنگ شده است، گفت: این رویداد اتفاق بسیار خوبی است، زیرا مخاطب با هنرمند ارتباط مستقیم برقرار می‌کند و بسیار خرسندم که چنین رویدادی مورد استقبال هنرمندان بنام قرار گرفته است.

امینی با اعتقاد بر اینکه نقاشی یک زبان مشترک است و از همین رو بهترین راه برای انتقال پیام است، در خصوص اثرش توضیح داد: در این رویداد اثری را به تصویر کشیدم که دختر بچه ۵ ساله‌ای از غزه را نشان می‌دهد که نگاه پرسشگر او نشان از آمال و آرزو‌های بر باد رفته او دارد و شور و اشتیاق خود را از دست داده است.

هنرمندان به

امینی تصریح کرد: این دختر بچه پشت شهر سوخته غزه ایستاده و در کنارش دیواری است و نقاشی‌های کودکانه او را که خانه و درخت آتش گرفته را نشان می‌دهد.

وی به زبان هنر که در دنیا مشترک است اشاره کرد و ادامه داد: یک اثر هنری از جمله نقاشی می‌تواند برداشت‌های مختلفی از سوی مخاطب داشته باشد و قطعا درآگاه سازی مخاطب تاثیر گذار خواهد بود.

این هنرمند مشهدی با بیان این مطلب که کودکان معصوم هستند و کودک کشان از پست‌ترین درجه انسانیت برخوردارند تاکید کرد: رژیم صهیونیستی با وحشی گری کودکان را به شهادت می‌رساند و این وحشی گری باید محکوم شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->